Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Hvad laver vi i børnehaven?

Vi vil lære børn at være, lære og lege i naturen

Vi er tilmeldt de grønne spirer, hvilket gør at vi får materialer og kurser af høj kvalitet og på sigt det grønne flag. Og sunde glade børn med røde kinder og snavsede fingre og tøj. Uderummet både udenfor og indenfor hegnet indgår i vores daglige pædagogiske virke.

Vi har dyrehold i Solstrejf, og børnene vil på skift være dyrepassere. Vi har en kolonihave i nærområdet, her vil vi have en vild del og en dyrket del. Vi vil samle skrald og have fokus på hvad der kan nedbrydes, hvad der ikke kan og hvad vi kan genbruge. Og vi vil have opmærksomhed på affaldssortering.

 

Barnet – gruppen – Fællesskabet 

Vi tager udgangspunkt i det enkelte barn, samtidig med at vi ligger vægt på at barnet socialiserer sig. 

Alle børn er tilknyttet en primærgruppe og en primær pædagog.

Grupperne ser således ud: blå gruppe (de yngste), grøn gruppe (de mellemste) og gul gruppe (de ældste). 

Da vi er en lille institution, gives der et godt fundament for at alle voksne kender alle børn og derfor har vi ofte temaer og aktiviteter med grupper på tværs af alder. Vi synes ar det er vigtigt at alle børn bliver set, hørt, anerkendt og mødt med omsorg af alle voksne. Vi lægger vægt på at Solstrejf er et godt sted at komme for både børn og voksne. 

Gennem opdeling i alders og relations grupper gives barnet mulighed for at udtrykke sig, være i dialog og opbygge relationer. Det vil styrke barnet i at indgå i det store fællesskab. Hver fredag er der bakkesang/trappesang, en fælles samling for alle i Solstrejf, præget af sange, lege og informationer.

 

Tryghed og opstart

For de 3 årige i blå gruppe er der særlig fokus på at give dem tryghed gennem nærværende voksne i et skærmet miljø, her laver de aktiviteter,  samling og spiser deres frokost. De lærer stille og roligt husets rutiner at kende. Børnene støttes i at blive selvhjulpne ved blandt andet at tage tøj på, toiletbesøg, hygiejne og oprydning. Der vil være hjælp og støtte, når der er behov for det. Efterhånden som børnene bliver trygge, bevæger de sig ud blandt de andre børn.

 

Sprogvurderinger

Når børnene har gået ca. 6 mdr. i børnehaven bliver de sprogvurderet. Denne vurdering er et redskab, hvor vi får en pejling på om og i hvilken retning et barn eventuelt har behov for ekstra opmærksomhed. Ved selve testen kommer barnet med op i personalestuen/møderummet hvor det får vist en masse billeder, som vi taler om og barnets svar afspejler dets færdigheder i ordforråd, sprogforståelse og kommunikative strategier. I får besked inden vi sprogtester jeres barn. I får indblik i resultaterne og om der bliver tale om en generel indsats, en fokuseret indsats eller en særlig indsats.

Alle børn i børnehaven oplever den generelle og den fokuserede indsats. Hos os har vi stort fokus på sprogudvikling i alle dagens timer. 

Ved den særlige indsats, samt hvis vi skønner behovet for det ved den fokuserede indsats, vil vi indkalde til dialogmøde og invitere husets tilknyttede talepædagog for på bedste vis at guide både det pædagogiske personale og forældre i hvordan vi understøtter barnets sprogudvikling. Sammen lægger vi en plan som er tilpasset barnet.