Opstarten i børnehave

Opstarten

Inden opstart: vi opfordrer altid til at komme på besøg i børnehaven forud for opstart. I er velkomne til at ringe og høre om vi har tid til at vise jer rundt eller bare for at lege på legepladsen, og her kan i også lege udenfor åbningstiden. På den måde hjælper i jeres barn med at gøre overgangen tryg og genkendelig.

Opstart: Når børn starter i vores børnehave afholder vi en samtale hvor vi sammen får talt om jeres barn, så vi kan lære det at kende. Det er vigtigt for os at høre om barnets første år, om det har nogle behov vi særligt bør tage hensyn til og hvilke familieforhold der gør sig gældende. Vi taler om hvorvidt barnet har behov for en lur i børnehaven, om det bruger ble eller har allergier. Desuden er her rum til forventningsafstemning omkring hvad vi som børnehave forventer, feks. hvad barnet skal medbringe af mad og tøj og hvad i som forældre har af forventninger og tanker om børnehaven. Vi vil også bruge tid på at fortælle om hverdagens rutiner og hvordan i bruger aula, vores forældre-platform.

Her er også plads til en rundvisning hvor vi vil fortælle om vores dyrehold. Vi har nemlig brug for at vi er sammen om at passe på dyrene, så derfor har vi en kalender forældre kan skrive sig på til weekend-fodring af dyrene.

Under/efter opstart: Vi opfordrer til at vi arbejder meget tæt sammen under opstarten og lægger en plan for hvordan vi hjælper netop jeres barn godt ind i vores børnehave. En tryg opstart giver god grobund for en fortsat trivsel. Indenfor 6 måneder afholder vi en opfølgende samtale hvor vi taler om barnets hverdag, trivsel og sprogvurdering.