Pædagogisk læreplan

Den pædagogiske lærerplan udgør ramme og retning for det pædagogiske arbejde med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse, hvor legen er grundlæggende og børneperspektivet er tydeligt.

Den pædagogiske læreplan er et dynamisk dokument, der peger fremad, og kan bruges til udvikling af den pædagogisk kvalitet og pædagogiske praksis.

Grønne Spirer

• Sunde, glade børn med røde kinder og snavsede fingre.
  • Nysgerrige voksne, der oplever og undres med børnene.
  • Natur, udeliv og science gennem leg og fællesskab.
  • Materiale og kurser af høj kvalitet.
  • Et Grønt Flag som vajer over grønne institutioner.

Vi vil i fremtiden arbejde med følgende målsætninger:

• At oprette dyrehold. Vi lykkes når børn fortæller om deres oplevelser hjemme. Dyrene flytter ind. Inddragelse af forældre i pasningsplan.
  • En øget biodiversitet i Solstrejf. Vi lykkes når børn fortæller om deres oplevelser hjemme fx ved at sætte ord på nye planter og dyr, som kommer i børnehaven (farve, form, spiseligt og ikke spiseligt) vi planter planter og får dyrehold. Holde ”den vilde have” vedlige – opdeling af legepladsen. At børnene ved vi passer på planterne sammen. Nedskrive de fælles retningslinjer ift. os, vikarer, børn og forældre.
  • Besøge og bruge naturen i lokalområdet. Vi lykkes når børnene udviser en forståelse af omverdenen. Børnene foreslår far og mor at tage på tur sammen i naturen. Organisering af turdage. En gruppe børn som er udenfor og etablering af udegrupper.
  • Vi vil sammen udvikle en grøn profil. Vi vil have flere natur og miljøaktiviteter året rundt, både indenfor og udenfor hegnet. Udelivet byder på mange mangfoldige læringsmiljøer. Vi vil indrette legeplads og rum i tydelige zoner. Det skal være tydeligt for børnene hvad man skal/kan de forskellige steder.

Pædagogisk profil

Du kan læse om følgende temaer i vores pædagogiske læreplan:

• Samarbejde med forældre om børns læring
  • Sammenhæng til børnehaveklassen.
  • Inddragelse i lokalsamfundet
  • Arbejdet med det fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø
  • Børn i udsatte positioner

Derudover kan der læses meget mere om de 6 læreplanstemaer og hvordan vi inddrager dem i det daglige arbejde:

• Alsidig personlig udvikling
  • Social udvikling
  • Kommunikation og Sprog
  • Krop sanser og bevægelse
  • Natur udeliv og science
  • Kultur, æstetik og fællesskab

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

• det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.